S-SPANT 9.30 "MARIA LÉCINA"

1948 , Nederland, 9.30 x 2.75 x 1.50 m.
Bouwmateriaal: Staal.
Motor: Lombardini 40pk (2006)
Accommodatie voor 3 tot 5 personen
Vraagprijs € 67.500
Mooi gelijnde zeegaande stalen S-spant. In 2011 de complete gerifit afgerond.
Goede zeileigenschappen.
Origineel massief mahonie interieur.
Geregistreerd als Varend Monument®.

Maria Lécina (genoemd naar het gelijknamige gedicht van J.W.F. Werumeus Buning (1891-1958)) is een one-off uit 1948. Zeilnummer H139. De Rotterdamse ontwerper G. Campfens tekent haar. Bij scheepswerf Beekman te Oude Wetering loopt ze van stapel. Het verhaal gaat dat een textielbaron de bouwopdracht geeft omdat hij, naast een plezierjacht, over een vluchtschip wil beschikken voor het geval er een Derde Wereldoorlog uitbreekt. Dit is waarschijnlijk de reden waarom ze zo stevig en zeewaardig is (spantafstand 40 cm). Omdat ze uniek én Nederlands Maritiem Erfgoed is, is het belangrijk zuinig te zijn op het jacht. Ze is officieel een Varend Monument®. Registratienummer 2157 Nationaal Register Varende Monumenten (FONV). Vermelding in: 'Klassieke scherpe jachten in Nederland' (2007).

Maten
Lengte9.30 m.
Breedte2.75 m.
Diepgang1.50 m.
Doorvaarthoogte13,50 m.
StahoogteKajuit: 1,80 m., Hut: 1,40 m.
WaterverplaatsingCa. 7,5 ton
BallastCa. 3,5 ton cement op het vlak
 
Algemeen
Ballast kg en materiaalCa. 3,5 ton cement op het vlak
BesturingBuitenbesturing dmv helmstok met directe overbrenging op doorgestoken roer
BouwwijzeLangsscheeps gelast, dwarsscheeps geklonken
Doorvaarthoogte met mast13,50 m.
Interieur materiaalMahonie
IsolatieIn voorpiek
Ontwerper schipG. Campfens
OpbouwStaal
StahoogteKajuit: 1,80 m., Hut: 1,40 m.
Vorm schipS-spant
WaterverplaatsingCa. 7,5 ton
Werf schipBeekman, Oude Wetering
OverigDit schip is in samenwerking met Scheepszaken gepubliceerd.
BijzonderhedenAnoden: zink Kruiphoogte: ca. 2 m.
 
Interieur
RadioDraagbare radio
ToiletLavac (2007) onderwatertoilet in afsluitbare ruimte
VerwarmingNiet aanwezig
Watertank 1 inhoudRVS watertank, 60 L.
 
Kombuis
KoelkastCompressorkoelkast, 125 L., ingebouwd in 2008
Kooktoestel aantal pittenHalf cardanisch thermisch beveiligd 2-pits gaskooktoestel zonder oven.
WasbakRVS spoelbak
Water koudAlleen koud water
WaterdruksysteemHandpomp
BijzonderhedenLangsligging aan bakboord bij ingang kajuit. Houten aanrecht met RVS spoelbak. Slingerrekken aanwezig. Gas geplaatst in bun in SB kuipbank. Koperen gasleiding met flexibel aansluiting op gastoestel (2007).
 
Slaapplaatsen
BijzonderhedenKooien: 2 x 1 pers in voorpiek, om te bouwen naar een dubbele kooi. Loodskooi onder kaartentafel en kuip SB. Optioneel in kajuit: 2 x 1 pers op langsbanken. Kussens nieuw bekleed.
 
Motor
Bouwjaar2006
Cilinders4
DraaiurenCa. 500 uur
Inhoud brandstoftank 1RVS brandstoftank van 30 L.
MotormerkLombardini
MotortypeLDW 1404M
SchroefasWater gesmeerde schroefas met Volvo waterstop
SchroefgrootteØ 40 cm.
Soort schroef3-Blads, messing
Verbruik1 liter op kruissnelheid van 5 knopen op 2000 toeren
Vermogen PK40
BijzonderhedenKeerkoppeling: Technodrive, type: TMC 40, reductie 1:2.5. Koelsysteem: intercooling met warmte wisselaar op buitenwater. Water gekoelde uitlaat met waterslot.
 
Elektrische installatie
Accu 1: vermogen+leeftijd110 Ah.
Accu 2: vermogen+leeftijd110 Ah.
Accu 3: vermogen+leeftijd110 Ah. reserve
AcculaderMastervolt MASS 12/25
WalstroomJa
ZonnepaneelJa, voor opladen telefoons e.d.
 
Tuigage
FokBoomfok
Fok materiaal, leeftijd en m²2002
Genua I, II of IIIJa
Genua materiaal, leeftijd en m²2002
GrootzeilJa
Grootzeil materiaal, leeftijd en m²2002
HalfwinderJa
Halfwinder materiaal, leeftijd en m²2007
KluiverJa
Kluiver materiaal, leeftijd en m²2002
Lieren2x messing
MaststrijkinstallatieD.m.v. buizen over lier
Materiaal mastHol verlijmde houten mast, 12,50 m.
Materiaal rondhoutenHout
Totaaloppervlak zeilen64 m2 + 57 m2 van de halfwinder
Type tuigageToren
VerstagingRVS (6mm en 8mm) verstaging, RVS + staal spanners
BijzonderhedenZeilen gemaakt door: UB Sails en UK-Halsey-De Vries sails. Staat van de zeilen: redelijk tot goed. Huiken: aanwezig (2006). Zeil eigenschappen: is single handed te zeilen. Rompsnelheid 7,5 kn. Kruissnelheid onder zeil: 5 a 6 knopen.
 
Navigatie en Electronica
AtisJa
DieptemeterSeafarer
GPSFuruno GP32 (2004) (buiten werking)
HandmarifoonJa
KaartplotterGeonav 4gipsy hand kaartplotter (2008)
KompasSestrel Moore stuurkompas + handpeilkompas
LogSeafarer elektrisch
MarifoonSailor RT 144 met ATIS
Navigatieverlichting3 kleur Rondschijnend top. BB, SB, Hek, Stoom licht. Schijnwerper
NavtexFuruno NX300 Navtex DUAL (2004)
RadioSailor R108/109
BijzonderhedenLenssysteem: 1 handlenspomp, 1 volautomatische 12 V. vlotterpomp, 1 12 V. pomp met schakelaar
 
Uitrusting
Anker 1CQR anker
Anker 2Danforth anker
ZeerailingRVS
ZwemtrapJa
BijzonderhedenHandbediende ankerlier, 50 m. ketting + reserve anker aan dek Overige uitrusting: Draadtang, noodantenne, zeilkleding, EHBO-trommel, servies, bestek.
 
Veiligheid
Brandblussers2 x Brandblusser (Gekeurd ’04)
NoodvuurwerkJa
RadarreflectorJa
Reddingsboei2 x Reddingsboei
ReddingslijnJa
Reddingvesten6x Reddingsvest
Reddingvlot merk, leeftijdArimar, zes pers. in tas, gekeurd in april 2007, geldig tot april 2010
Reddingvlot personen6
Reddingvlot gekeurd?2007
BijzonderhedenNoodbesturing aanwezig
 
Logboek schip
Kadasternummer20402 ZR 2004
Land van herkomstNederland
Oorspronkelijk gebruikRecreatie, nu: idem
Varend monumentJa
 
Verf & vlak
Dikte huidOnder water ± 5 mm, boven water ± 3 mm
Vlakrapport aanwezigJa
Vlakrapport datum24-06-2004
BijzonderhedenAlgehele staat: 1948: bouwjaar. 1990: restauratie (teakdek vervangen door stalen dek, isolatie voorpiek en dek). 2003-2004: restauratie (bovenwaterschip kaal gehaald, opgebouwd met twee componenten primer en twee componenten plamuur, eencomponent aflak (Epifanes). Onderwaterschip nieuwe anoden en ontbrekende klinknagels gelast en antifouling aangebracht. 2005: onderwater- en bovenwaterschip geschuurd en gelakt (Epifanes), mast kaal gehaald en gelakt, overig houtwerk kaal gehaald en gelakt, startmotor en stroomvoorziening gereviseerd. 2006: nieuwe hoezen over ankerluik, voorluik, koekoek en zeilhuik (De Vries Sails Stellendam). Aanschaf en inbouw nieuwe scheepsmotor Lombardini LDW 1404M, 40 pk (ReStart Jachtservice Stellendam). 2007: vervanging staal onderwaterschip BB voor en SB achter (twee nieuwe stalen platen ingelast (ReStart Jachtservice Stellendam)), twee nieuwe accu’s, nieuwe giek (Chatham, UK). Aanschaf halfwinder met slurf plus zeilhoezen kluiver en boomfok (De Vries Sails Stellendam). 2008: nieuw boordnet, inbouw koelkast (ReStart Jachtservice Stellendam). Veel onder handen genomen, algehele staat is inmiddels redelijk tot goed te noemen. 2009. Jaarlijkse werfbeurt. Restauratie mast, vervanging helmstok, verwijdering verroest berghout (stalen stootrand), bovenwaterschip geschuurd, geplamuurd en gelakt (Epifanes). Onderwaterschip in de anti-fouling, versteviging spanten onder mast (BOOGAARDBuro Zevenhoven), nieuwe zinkanoden (ReStart Jachtservice Stellendam). Vervanging van de vallen van staaldraad door vallen van Dyneema® 12 Strand Armourcoated. 2011. de laatste restauratie afgerond. Laatste onderhoud motor: jaarlijks. Algehele controle. Vervanging van olie en filters. Vlakrapport gemaakt in 2004 door Register Holland. Resultaat onderwaterschip ± 5mm, bovenwaterschip ± 3 mm, twee plekken nieuw staal laten inlassen (in 2007) . Verfsysteem: Epifanes eencomponent. Te verwachten werk : Vervanging potdeksel en scepters. Onderwaterschip stralen. Motorluiken zeewaterbestendig maken.