Zeilkotter 14.85 "FORTUNA"

1939 , Noorwegen, 14.85 x 5.30 x 1.80 m.
Bouwmateriaal: Hout.
Motor: Volvo Penta 160 pk, diesel
7 slaapplaatsen
Vraagprijs € 165.000
Stoere zeegaande zeilkotter voor bewoning en wereldreis. Uiterst verzorgd en in goede staat. Grenen en eiken op eiken, grenen dek.
Door praktische hulpmiddelen met twee personen te zeilen.

Fortuna is een goed onderhouden stoere zeegaande zeilkotter, bij wie vooral het gemak de mens dient. Er is gekozen voor praktische oplossingen ten behoeve van het reilen en zeilen tijdens lange reizen aan boord. Het schip is dan ook goed te zeilen met een minimum van twee en aan luxe hoeft men daarbij niet in te boeten. De veiligheidsmiddelen zijn prima in orde en qua onderhoud kan menig schipper nog behoorlijk wat leren. Fortuna is klaar voor lange reizen en neemt je graag mee naar de Cariben, Noorwegen of Amerika.

Maten
Lengte14.85 m.
Breedte5.30 m.
Diepgang1.80 m.
 
Algemeen
Ontwerper schipJohanson
Werf schipEgersund.
BijzonderhedenInschrijving Kadaster: Ja. Varend monument: Nee, wel historisch casco. Type : Zeilkotter Oorspronkelijk gebruik: vrachtvaart, nu: recreatie. Vorm onderwaterschip: langkiel. Maten: L.o.a.: 19 m. L.w.l.: 14.45 m. L.o.d. 14.85 m. Breedte: 5.30 m. Diepgang: 1.80 m. Stahoogte: Stuurhut: 1.85 m. Kajuit in dekhuis: 2.10 m. In hutten: 2.00 m. In machinekamer: 1.60 m. Doorvaarthoogte: 17 m. Kruiphoogte: 17 m. Waterverplaatsing: ca. 40 ton. Ballast: beton bij motorblok. Materiaal: hout: Grenen en eiken (nieuwe delen) huid op eiken spanten. Grenen dek behandeld met epoxy. Hechthouten opbouwen. Interieur: plaatmateriaal en diverse hout soorten. Dikte huid: 50 mm. Isolatie: alleen dekhuis is geïsoleerd. Dubbel glas stuurhut geplaatst in 1997. Bouwwijze: Karveel. Besturing: binnen + buiten besturing d.m.v. stuurwiel. Hydraulische overbrenging op aangehangen roer. Stuur cylinder is nieuw.
 
Interieur
BijzonderhedenLeefruimte in dekhuis
 
Kombuis
Bijzonderheden Langsligging aan stuurboord, in achterzijde van het dekhuis. Houten aanrecht van ± 0.5 m 2 met enkele RVS spoelbak en thermisch beveiligd 4 pits gas kooktoestel met slinger rek. Aparte combi magnetron met oven en grill. Gas geplaatst in gekeurde bun op het achterdek. Koperen gasleidingen. Warm en koud stromend water. Verwarming van het water d.m.v. boiler, elektrisch en via de kachel. Water druk d.m.v. Speck Hydrofoor, 2.2 bar. Inhoud watertank: 1 x 1000 liter. Koeling: Waeco koelkast 110 L. en Engel koel/vrieskist van 60 L. Sanitair: 1 x onderwater toilet in vooronder 1 x onderwater toilet in afsluitbare ruimte alwaar ook de douche. 350 L vuilwatertank. AEG wasmachine en Creda droger tevens geplaatst in badkamer Verwarming: Webasto DWB 2020 met boiler CV, radiatoren door het gehele schip. Accommodatie: Gemeenschapsruimte bevindt zich in het dekhuis, met de kombuis en ruime zit/eet hoek voor ± 8 personen. Benedendeks bevinden zich de slaaphutten en badkamer. Van voren naar achteren: Voorhut met voorin een afsluitbare toilet ruimte. Dubbel bed en 1 eenpersoons kooi c/q bank. Kast ruimte. Daar achter aan bakboord 1 persoonshut met een kooi en kastruimte. Daar achter aan bakboord bevindt zich de badkamer met douche, wastafel en toilet. Daarachter aan bakboord een tweepersoons hut met dubbel bed en kastruimte. Aan stuurboord is een ruime gang, goed van buitenlicht voorzien en met twee langsbanken, evt. geschikt als kooi. Naast de opgang naar het stuurhuis, geheel achter in de gang, is de waterdichte doorgang naar de machine kamer. Totaal kooien: 3 x 1 pers, 3 x 2 pers., in 3 hutten evt. in de gang: 2 x 1 pers. Verder nog aanwezig: televisie, cd speler, radio cassette speler.
 
Slaapplaatsen
Hutten3
 
Motor
MotortypeMD 96
Bijzonderheden6 cyl. diesel, inboard. Bouwjaar: 1974. Ingebouwd in 1974. Draaiuren: 6.500 uur. Koelsysteem: Interkoeling met warmtewisselaar op buiten water. Self changing keerkoppeling, reductie 1 : 3. Bronzen 3-blads schroef: Ø 75cm. Vet gesmeerde stalen schroefas. Inhoud brandstoftanks 1 x 800 L. + 1 x 600 L. Verbruik: 7 L. p/u bij kruissnelheid van 5.5 knopen op 1.100 toeren. Nobels 16 pk elektrische boegschroef.
 
Elektrische installatie
Bijzonderheden12V. 24V. 220V. Victron 24, 1200 W omvormer + walaansluiting. Victron acculader 50 Ah 24 V, 55 Watt. Aantal accu's: 6. Silent pack 3 Kva Onan diesel generator, water gekoeld, 1500 toeren.
 
Tuigage
BijzonderhedenToren kits, dacron zeilen: rolkluiver, rolfok, grootzeil, bezaan. Reckman rolsystemen. Totaal 140 m 2 zeil. Zeil eigenschappen: is met min. 2 pers. te zeilen, romp snelheid: 11.5 kn. Verstaging: 12 mm RVS. Spanners: RVS. Lieren: 4 x Meisner, 2 x Enkes en 2 x Gibb. Masten: 2 , Hoogte: 15 + 11 m. Materiaal: aluminium. Niet strijkbaar, vast op dek geplaatst. Materiaal rondhouten: Giek van grootzeil is hout, giek bezaan is aluminium Zeereling: houten boeisel.
 
Navigatie en Electronica
BijzonderhedenMarifoon: Sailor 4822 DSCA klasse met ATIS. Kompas: Sestrel Moore stuurkompas. Radar: Furuno 1831 Stuurautomaat: Sharp Ocean Pilot. Dieptemeter: Nasa GPS: 2x: Philips MK6 + 1 in kaartplotter Simrad CP 40 Navtex: NASA. Log: Walker sleeplog. Vaste GSM, 8 W. Skanti Imarsat Mini M voor fax, spraak en e-mail.
 
Veiligheid
BijzonderhedenErnst vuurwerk: 2004 Brandblussers 2 x 2 kg poeder, 2 kg koolzuur sneeuw in keuken, 6 kg halon in machinekamer. Reddingsboeien: 2 waarvan 1 met licht. Reddingsvesten: n.v.t. Lifeline: n.v.t. Reddingsvlot Autoflug 8 pers. in container, tot 2004 gekeurd. Noodbesturing in de vorm van helmstok. Rookdetector, gasdetector: n.v.t. Navigatieverlichting: compleet met deklicht, elektrisch. Lenssysteem: 1 x elektrische klokpomp met sensor. Ankergerei : 1 x poolanker 2 x danforth anker (40 + 80 kg). Elektrische ankerlier 100 m. ketting
 
Logboek schip
Land van herkomstNoorwegen
 
Verf & vlak
BijzonderhedenAlgehele staat: Goed. Roer opnieuw verbust. Laatste onderhoud motor: Jaarlijks, regulier onderhoud. Te verwachten werk: Regulier onderhoud. Onderwaterschip opnieuw in epoxy teer en antifouling.