Tjalk - Zeiltjalk 19.66 "OBSERVANDA"

1898 Restauratie 2014 / 2016, , 19.66 x 4.22 x 0.76 m.
Bouwmateriaal: Staal.
Motor: Ford Thames Trader 95 PK ( rev 2014 - 20 uren)
6 (meer mogelijk) slaapplaatsen
Bod gevraagd
Het schip is gestript, nieuw vlak en nieuwe opbouw. De kuip is dieper en groter gemaakt en de nieuwe roef iets groter.
De motor/schroefas/schroef is gereviseerd
Het oude interieur kan gedeeltelijk weer gebruikt worden en aangepast aan de eisen van de nieuwe eigenaar.
De vraagprijs is al na gelang de nieuwe eigenaar wenst.
De restauratie tot nu toe heeft meer dan Ç 120.000 gekost.
Foto's 2 t/m 9 zijn van 2016

Maten
Lengte19.66 m.
Breedte4.22 m.
Diepgang0.76 m.
StahoogteTussen 2.00 en 2.40 meter
Waterverplaatsing42
 
Algemeen
BesturingAaangehangen roer
BouwwijzeStaal geklonken
DroogvallenJa
HelmhoutJa
OpbouwStaal
Ruim luikenNiet werkzaam
StahoogteTussen 2.00 en 2.40 meter
Vorm schipPlatbodem, Tjalk
Waterverplaatsing42
Werf schipVan Vlaardingen, Gouda
ZwaardenJa
BijzonderhedenVolgens kenners is deze tjalk een van de mooiste, zo niet het mooiste schip dat in Friesland ligt. In tegenstelling tot veel tjalken is het een rank en sierlijk schip, mede door het lage vrijboord. Het schip zoals het voorheen was, staat overigens ook afgebeeld in de boeken ┬┤Met zeil en treil┬┤ (p.55) en ┬┤Het Bruine Schuitenboek┬┤ (p.173).
 
Interieur
ToiletJa, pomptoilet met onderwateraansluiting
VerwarmingJa, Diesel en houtkachels
Watertank 1 inhoud1000
BijzonderhedenHet schip is van binnen totaal gestript. het beton is verwijderd en het vlak is totaal op dikte gebracht. ( ingezet, niet gedubbeld ) Originele details zijn bewaard gebleven en kunnen weer worden gebruikt.
 
Slaapplaatsen
Hutten3
Slaapplaatsen vast6
Slaapplaatsen flexibelKan vermeerderd worden door verbouwing
 
Motor
Bouwjaar1962 ( rev 2014 )
BouwnummerS294172
Cilinders6
Inhoud brandstoftank 1Volgens vorige eigenaar ca. 500 liter
MotormerkFord
MotortypeFord Thames Trader
RevisieJa
Revisiedatum2014
TankmeterJa
TemperatuurmeterJa
ToerentellerJa
Vermogen kW95
OverigMotor, schroefas en as gereviseerd
BijzonderhedenPaviljoen Vanaf het achterdek kun je in het paviljoen klimmen, helemaal achterop. Dit was vroeger het schippersverblijf. In dit schip is de wand tussen het paviljoen en het motorruim verwijderd, zodat er meer ruimte in de technische ruimte is. Hier vind je de motor (gereviseerde Ford), de accu┬┤s, het aggregaat en de dieseltank.
 
Elektrische installatie
Accu 1: vermogen+leeftijdJa, meerdere accu
AcculaderJa
DynamoJa
GeneratorJa
OmvormerJa
WalstroomJa
 
Tuigage
FokJa
Fok materiaal, leeftijd en m²Polykatoen 2002 20m2
GrootzeilJa
Grootzeil reefsysteemBindrif met knuttels
Grootzeil huikJa
KluiverJa
LierenGereviseerd
MaststrijkinstallatieJa, Bokkenpoten en lier
Materiaal mastOregon Pine
Materiaal giekOregon Pine
Materiaal rondhoutenHout
Materiaal zeilenPolykatoen
SchotenJa
Trysail materiaal, leeftijd en m²145m2
Type tuigageGaffelgetuigd
VallenVernieuwd
VerstagingStaaldraad
OverigZeilen zijn van 2002 Schokker
 
Navigatie en Electronica
BarometerJa
KaartenJa, maar verouderd
KlokJa
KompasJa
MarifoonJa
NavigatieverlichtingJa
 
Uitrusting
Anker 1Ja, Stokanker
Anker 2Ja. stokanker
Douche aan dekJa
LandvastenJa
PikhaakJa
StootwillenJa
ZeerailingJa
 
Veiligheid
AnkerbolJa
BrandblussersJa
GasbunJa
LoopplankJa
MotorkegelJa
RadarreflectorJa
ReddingsboeiJa
ReddingslijnJa
ReddingvestenJa
Waterdichte schottenJa
 
Logboek schip
Facturen onderhoudSommigen aanwezig
GebruikershandleidingSommigen aanwezig
Kadasternummer189B Leid 1927
Oorspronkelijk gebruikVrachtschip, later Charter, Later woon-zeilschip
TaxatierapportJa
 
Verf & vlak
Verfsysteem rompVerf
Verfsysteem opbouwVerf
OverigSchip is deels geklonken en vernieuwde nieuwe delen gelast.