S-Spant 8.04 "TANSEA"

1936 , , 8.04 x 2.38 x 1.50 m.
Bouwmateriaal: Staal.
Motor: Yanmar 10 pk, diesel, 1 cyl.
2 + 1 slaapplaatsen
Vraagprijs € 19.000
GOED BOD BESPREEKBAAR.
Stalen S-spant, Varend Monument® A2. Geklonken romp zeer goed onderhouden. Groot vaargebied door strijkbare mast. Compleet met Taylor kachel voor lang seizoen. Een veilig en handzaam juweeltje!

Tansea is een schip met een zeer bijzondere uitstraling. Niet voor niets is zij dan ook geregistreerd als Varend Monument® in de klasse A2. Minutieus zijn de restauraties geweest en met een verbluffend resultaat! Een compleet overzicht van de werkzaamheden is op aanvraag verkrijgbaar. Zij heeft bewezen een handzame en veilige zeiler te zijn en biedt een heerlijk thuis op het water. Single handed zeilen is mogelijk, maar met z-n tweeën of drieën is het wel zo gezellig. Het petroleum Taylor kacheltje zorgt voor een lang vaar seizoen. De binnenruimte is optimaal benut door de uitgekiende indeling. Kortom: Tansea is een head-turner en met 2 à 3 personen is het perfect toeven aan boord!

Maten
Lengte8.04 m.
Breedte2.38 m.
Diepgang1.50 m.
 
Algemeen
OverigDit schip is in samenwerking met Scheepszaken gepubliceerd.
BijzonderhedenRestauratie: 1997 - 2005. Ontwerper: A. Tans. Werf: B. Tans & Zn, Honingerdijk te Rotterdam. Varend Monument®: Reg.nr. 1610 Cat A2. Lid van de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten. Oorspronkelijk gebruik: recreatie. Type: Kanohek. Vorm onderwaterschip: S-spant met weggesneden voorvoet. Maten: Lengte over alles: 8.04 m. Lengte waterlijn: 6.90 m. Lengte over dek: 8.04 m. Breedte: 2.38 m. Diepgang: 1.50 m. Doorvaarthoogte: 10.50 m. Kruiphoogte: < 2 m. Stahoogte benedendeks: 1.75 - 1.68 m. Waterverplaatsing: ca. 4.5 ton. Ballast: ca. 2 ton ijzer en cement in bilge en kielzool. Materiaal: Stalen huid op stalen spanten. Stalen dek. Kuip: staal met aluminium vloer, bakskisten en luiken. Teakhouten bekleding in de kuip. Stalen opbouw. Mahoniehouten interieur. Dikte huid: 4 - 5 mm. Dikte vlak: 5 - 6 mm. Geen vlakrapport aanwezig. Isolatie: In de kajuit: dak, wand, gangboord en romp tot ca. 20 cm onder de waterlijn. Motorruimte niet geïsoleerd. Bouwwijze: Geklonken. Besturing: buitenbesturing d.m.v. helmstok. Directe overbrenging op doorgestoken roer.
 
Kombuis
BijzonderhedenKombuis ligging: Langsligging aan bak en stuurboord naast de entree van de kajuit.B eukenhouten aanrecht van ca. 1 m2. Enkele RVS spoelbak.2- pits spiritus kooktoestel met slingerrekken. Geen oven Geen gas aan boord. Waterdruk d.m.v. voetpomp. Alleen koud water. Kunststof watertank van 20 L. Sanitair: Geen toilet aanwezig. Vuilwatertank van 50 L. Verwarming: petroleum kachel Taylor 79K. Kooien: 2-Persoonskooi in slaaphut. Optioneel in kajuit plaats voor 1 persoon. Verder nog aanwezig: o.a.2 x Vetus P8 autom. zekeringpaneel. Renaud battery monitor. Reserve onderdelen motor.
 
Motor
BijzonderhedenMotor: Inboard Yanmar, type: 1GM-10, 10 pk. 1 cyl. Diesel. Bouwjaar: onbekend. Revisie: 2002, ingebouwd in 2003 door GM Yachting te Stellendam. Draaiuren: < 50 uur per seizoen. Keerkoppeling, Kanzaki, type: KM 2P, reductie 2 : 21. Koelsysteem: Direct op buitenwater. RVS brandstoftank van 37 L. Verbruik < 1 L op een kruissnelheid van 5 knopen = half gas. Vet gesmeerde RVS schroefas. Bronzen 3-blads schroef: Ø 25 cm. Europrop 12 08 RH 3. Water gekoelde uitlaat met waterslot. Boordnet: 12V. en walaansluiting. SBC 12 - 15 Acculader. 2 Accu's: 1 x 70 en 1 x 105 Ah.
 
Tuigage
BijzonderhedenTuigage: Torensloep tuigage. Dacron zeilen: Gennaker, lichtweer Genua, Genua, stormfok, fok, grootzeil en halfwinder. Totaal 35.4 m2 aan de wind, 54.8 m2 ruime wind. Zeilen gemaakt door Van Vliet, Middelharnis. Staat van de zeilen goed - uitstekend. Zeilen uit 1998 en 2005 (l.w.Genua en gennakaer). Huiken aanwezig. Staat huiken: redelijk. Wintertent aanwezig. Kuiptent en zonnetent aanwezig. Wind bescherming in de kuip aanwezig. Zeil eigenschappen: Schip is koersvast. Zij is single handed te zeilen, romp snelheid 6.4 knopen. Kruissnelheid onder zeil: 5 à 5.5 knopen. Verstaging en spanners: RVS. Lieren: 4 bronzen lieren. Mast: Hol verlijmde grenen mast van 8.95 m. hoogte. Mast is strijkbaar d.m.v. deelbare stalen bokkepoot. Grenen rondhouten. RVS en tufnol beslag. Zeereling: gesmeed stalen scepters met dyneema lijn.
 
Navigatie en Electronica
BijzonderhedenNavigatie: Sailtron RT-80 marifoon met ATIS. Sestrel Moore stuur kompas. Stuurautomaat: Autohelm 2000 + windvaan + remote controle. Dieptemeter: Echopilot Tri-pilot, 150 Hz transducer. GPS: Furuno GP-31.
 
Veiligheid
Bijzonderheden2 x Brandblusser. Laatste keuring 2006. 1 x Branddeken. 2 x Reddingsboei. Lifeline: aanwezig. Noodbesturing d.m.v. noodhelmstok + beslag. Zwemtrap aanwezig. Navigatieverlichting: elektrisch. 3-Kleur rondschijnend top, 2 kl. BB/SB, hek en stoom licht. Lenssysteem: 1 handlenspomp aanwezig. Ankergerei: Fortress FX 16 anker, 4 m RVS ketting voorloop, 30 m anker loodlijn. Ankerbol aanwezig.
 
Verf & vlak
BijzonderhedenAlgehele staat: Zeer goed. .Laatste hellingbeurt: 2013. Dat jaar ook geheel geverfd. Verfsysteem buiten: 2003 stralen romp buiten en motor ruim. SA2.5 International primer. De Yssel aflak, 2-componenten lak. Anoden: zink. Antifouling: koper. Laatste onderhoud motor: 2013. Algehele controle. Reguliere beurt, fijn filter, oliefilter, riem, anode, olie, afstellen. Te verwachten werk: Regulier onderhoud.