SCHOENER 14.90 "'T ROS BEYAERT"

1920 , Duitsland, 14.90 x 3.60 x 1.25 m.
Bouwmateriaal: Staal.
Motor: Perkins 72 pk
6 slaapplaatsen
Vraagprijs € 90.000
Uit de stal van Abeking en Rasmussen.
Composiet gebouwd, huid epoxy sheeted,
dus weinig onderhoud. Plezierige zeiler.
Veel ruimte onderdeks door bakdek.
Markante verschijning; een Head Turner!

’T Ros Beyaert is een schip met veel karakter en mede door haar geringe diepgang, uitermate geschikt voor de Nederlandse wateren. Het schip zeilt tot 6 bf zeer prettig en loopt hard. Hoog aan de wind is met deze diepgang wat minder, maar met een knik in de schoot doet zij het geweldig. Zeil minderen is een eenvoudige zaak en kan door één man of vrouw worden gedaan. Voor het zetten van de zeilen kan het zelfde worden gezegd; de stuurautomaat is hier een prettige hulp. Een markante verschijning, die zeker vele bewonderende blikken zal vangen!

Maten
Lengte14.90 m.
Breedte3.60 m.
Diepgang1.25 m.
 
Algemeen
Werf schipAbbeking en Rasmousen
OverigDit schip is in samenwerking met Scheepszaken gepubliceerd.
BijzonderhedenRestauratie: 1998 Type : Motorsailer. Vorm van onderwaterschip: langkiel. Oorspronkelijk gebruik: recreatie. nu: idem. Maten: Lengte over alles: 14.90 m. Lengte waterlijn: 13 m. Lengte over dek: 14.90 m. Breedte: 3.60 m. Diepgang: 1.25 m. Doorvaarthoogte: 13.5 m. Kruiphoogte: 13.5 m. Stahoogte in stuurhut: 1.95 m. S tahoogte in kajuit: 1.75 m. Stahoogte in hut: 1.75 m. Waterverplaatsing: ca. 13.5 ton. Ballast: ca. 4 ton ijzer geïntegreerd in kiel. Materiaal: hout, epoxy sheeted. Spanten: eiken/staal. Huid: pitchpine. Dek: pitchpine op onderlaag. Kuip: Mahonie en teak. Opbouwen: Mahonie. Interieur: mahonie. Dikte huid: 30 mm. Besturing: binnen stuurwiel, hydraulisch. Buiten draadloos (zender) doorgestoken / aangehangen roer. Bouwwijze: karveel composiet.
 
Kombuis
BijzonderhedenLangsligging aan stuur boord bij ingang kajuit. Materiaal aanrecht: teakhout en formica ± 1.5 m2 met enkele RVS spoelbak. 2 gaskooktoestellen met grill, 1 x 2 en 1 x 3 pits waarvan 1 met thermo koppel. Slingerrekken bij 1 van de 2. Vaste opstelling. Gas niet in bun geplaatst. Koperen gasleidingen met flexibele aansluiting (2007). Waterdruk systeem: hydrofoor: 2,5 bar / elektrische pomp. Water voorziening: warm en koud, waterverwarming d.m.v. geiser. RVS watertank van 350 L. Koelkast: 100 L. Sanitair: Par onderwater toilet in afsluitbare ruimte. Bronzen kogel afsluiter. Vuilwatertank NVT. Douche niet aanwezig. Verwarming: olie kachel. Kooien: 1 x 1 pers, 2 x 2 pers. in 2 slaaphutten. In kajuit: 1x1 pers 1x2pers. Verder nog aanwezig: computer, televisie, cd speler.
 
Motor
Bijzonderheden4 cilinder, diesel, bouwjaar: ± 1960, ingebouwd in 1960. Keerkoppeling: Paragon. Reductie: 1 : 2.9. Koelsysteem: interkoeling met warmtewisselaar op buitenwater. RVS brandstoftank van 240 L. Verbruik: 3.5 liter op kruissnelheid van 8.5 knopen op 1300 toeren. Bronzen 3-blads schroef: Ø ­­27 inch. Stalen vetgesmeerde schroefas. Water gekoelde uitlaat met waterslot.
 
Elektrische installatie
BijzonderhedenBoordnet: 12V. Omvormer, 220V, walaansluiting. Victron acculader. Aantal accu's: 1 x 120 V. en 2 x 240 Ah. Generator: 12V/55Ah Kubota.
 
Tuigage
BijzonderhedenSchoener getuigd. 3 Dacron zeilen: Lee sails (2001). Rol genua, grootzeil, boomfok. Totaal : 120 m 2. Staat van de zeilen: Zeer goed. Huiken aanwezig. Zeil eigenschappen: is single handed te zeilen. Romp snelheid 10.5 kn., kruissnelheid onder zeil: 8 kn. Verstaging: RVS. Materiaal spanners: Brons en RVS. Lieren: 4 Materiaal: Tufnol. Masten: 2 houten masten van 13.5 + 12 m hoog. Massief verlijmd / massief, vast geplaatst op het dek. Geen strijkinstallatie aanwezig. Materiaal rondhouten: hout. Materiaal beslag: gegalvaniseerd staal en RVS. Zeereling: RVS
 
Navigatie en Electronica
BijzonderhedenMarifoon: Sailor RT144 met ATIS. Kompas: Sestrel stuurkompas. Radar: NVT Stuurautomaat: Autohelm 3000. Dieptemeter: Navman. GPS: Garmin/computer kaart uitlezing. Log: Navman elektrisch log.
 
Veiligheid
Bijzonderheden2 x Brandblusser, gekeurd ’02. 6 x Reddingsvest. 2 x Reddingsboei (hoefijzer). Noodbesturing aanwezig. Rookdetector aanwezig. Zwemtrap aanwezig. Navigatieverlichting: Wit Rondschijnend top. BB, SB, Hek, Stoom, Anker en zalinglichten. Lenssysteem: 1 elektrische lenspomp. Ankergerei : 2 x dreg vloeien draaibaar geen ankerlier, 100m ketting Bijboot: rubberboot: 290 x 1.8 m. met riemen en 2 pk Yamaha b.b. motor.
 
Logboek schip
Land van herkomstDuitsland
 
Verf & vlak
BijzonderhedenAlgehele staat: Goed. Laatste hellingbeurt: 2008. Poetsen. Door hout epoxy bouw is het schip onderhoudsarm. Laatste onderhoud motor: jaarlijkse controle Olie en filters. Conservering en verfsysteem: Huid is hout - epoxy sheeted met twaron versterkt 2 componenten verfsysteem de IJssel. Antifouling: International. Anoden:aluminium. Te verwachten werk : Lak werk bovendeks moet worden gedaan. Verder regulier onderhoud.